«Change your thoughts and you will change your world»

Da var det bare 15 dager igjen av 2012! Bare 15 dager igjen til vi går videre inn i ett nytt år. Hvor vi setter oss nye mål for det kommende året og hvor vi starter på «blanke sider» igjen. Jeg kan ikke tro at det allerede er slutten på 2012! Dette året har vært fylt med både glede og tårer. Jeg hadde en fantastisk tid med vennene mine hjemme i Norge, jeg hadde en fantastisk sommer med familien på biltur rundt i Danmark og Sverige. Jeg har måttet sagt farvel til alt som var kjært og kjent, for så og dra til noe uvist og fremmed! //And then there is only 15 more days left of 2012! Just 15 more days until we move on to a new year. A new year where we set new goals and start over on «blank sheets of paper». I can´t believe that 2012 is coming to an end! This year has gone my so fast! I have gone through happy moments and sad. I have had an amazing time with my friends back home in Norway, and I have had an amazing summer vacation with my family, driving through Sweeden and Denmark. I have had to say goodbye to everything that was so familar and known, just to move on to something unknown and strange!

Bilde tatt 11.12.2012 kl. 10.26 #3 Bilde tatt 11.12.2012 kl. 11.01 #2 

Det føles som om det var i går at jeg satt på rommet mitt hjemme i Norge og satt på skype med familien min i Stavanger, gråtkvalt med mamma og pappa ved siden av meg. Når jeg pakket ned de siste bitene jeg skulle ha med meg til mitt nye hjem. Når jeg skulle si hadet til lillebroren min den kvelden, for så å ikke se han igjen på 10 måneder! Når jeg sto på flyplassen og ga foreldrene mine og tanten min en siste klem, før jeg dro inn på flyet på vei til Oslo. Når jeg møtte Nora og Marie på flyplassen i Oslo, og vi snakket om hvordan det kom til å bli å endelig være framme i NYC! //It feels like yesterday that I was sitting in my room back in Norway, skyping with my family in Stavanger, tears running down my cheeks with my mom and dad right next to me. It seems like yesterday that I packed the last bits and peaces in my suitcase, that I would bring with my to my new home! It´s like it was yesterday that I said goodbye to my baby brother, knowing I wouldnt see him again in 10 whole months. Like it was yesterday that I have my last hugs goodbye before I entered the plane on my way to Oslo. I can still remember when I met Nora and Marie at the airport in Oslo, and we talked about what it would be like, arriving New York City! 

Så fort har tiden gått! Jeg kan huske alt som om det var i går, men i virkeligheten har det bare passert 4 måneder! Men på disse 4 månedene har jeg fått 4 fantastiske bestevenner, som jeg aldri kommer til å glemme og som jeg kommer til å holde kontakt med! Jeg har også fått meg andre nære venner som jeg virkelig elsker og som gjør dette året mer enn det jeg noen gang kunne drømt om! Jeg har også fått en helt fantastisk lillesøster, som alltid får meg til å le, og et 2. sett av foreldre som alltid ville vært der for meg. //This is how fast the time has gone by! I can remember everything as it was yesterday, not as it was 4 months ago! During these 4 months I have gotten 4 amazing best friends, whom I never will forget and whom I love like crazy! I have gotten so many amazing friends I love and I never will forget! They have made this year more then what I ever could hope to dream of! I have gotten a little sister whom is amazing, and who always finds ways to make me laugh!  I have also gotten a secound pair of parents that are there for me, and whom I will be there for whenever! 

Bilde tatt 30.11.2012 kl. 13.10Bilde tatt 30.11.2012 kl. 13.03

Disse 4 måtene har også fått meg til å innse hvor heldig jeg egentlig er; jeg er heldig som ble født i Norge, et mer liberalt og aksepterende land; jeg er heldig som har en så stor familie som jeg har; jeg er heldig fordi jeg har så mange gode og fantastiske venner i livet mitt! Jeg har begynt å forstå og innse så mye etter bare å ha bodd her i USA i 4 måneder, og jeg føler nesten jeg må skrive litt om hva jeg syntes jeg er heldig med: //These last 4 months have also made me realise how lucky I really am; I am lucky to be born in Norway, a very liberal and accepting country; I am lucky because I have such a HUGE family; I am lucky because I have so many amazing and good friends in my life!  I have also started to realise and grasp so much I didn´t before I came to the US, and I almost felt it fit to wright a little list of what I, after 4 months away, have started to understand I am lucky with:

  • Jeg har ett eget pass//I have my own passport
  • Jeg har fått reist rundt i mange forskjellige land og opplevd forskjellige kulturer//I have gotten to travel to a lot of different countries and experience different cultures
  • Jeg har flydd fly // I have been on a plane!
  • Jeg har kjørt båt // I have been on a boat
  • Jeg har sett og til og med badet i havet // I have seen, and even been swimmin in the ocean
  • Jeg har familie i mange forskjellige land (Kosovo, Bosnia, USA, Sverige, Tyskland..) // I have family all over the world ( Norway, Kosovo, Bosnia, US, Sweeden, Germany..)
  • Jeg bor i ett land hvor homofilt ekteskap er akseptert // I am from a country that accepts gay marrige
  • Jeg bor i ett land hvor jeg kan gå trygt i gatene etter at det er mørkt, uten å frykte for livet mitt //I am from a counrty where I can walk safely down the streets, even after it gets dark
  • Jeg bor i ett land med kollektiv transport !! (buss, bybane)// I am from a country that has public transportation (bus, subway)
  • Jeg har fått sjansen til å bo i USA for et år // I have gotten the oppertunity to live in the US for a whole year
  • Jeg har skjønt hvor lite patriotiske vi i Norge faktisk er (hvertfall i forhold til USA!) // I have come to realise how little patriotic we are in Norway (aspecually compared to the US)
  • Jeg har skjønt hvor mye frihet vi ungdommer i Norge har! // I now realised how much more freedom teens in Norway have! 
  • Jeg har innsett hvor godt skolesystem vi egentlig har i Norge // I have realised what a good schoolsystem we have in Norway! 
  • Jeg har innsett hvor uhøfelige og lite vennlige vi er i Norge // I have also realised how unpolite and unfriendly we really are in Norway
  • Men jeg har også innsett hvor mye mer modne norske ungdom er! //but I have also realised how much more mature teens in Norway are..
  • Jeg har forstått hvor god SJOKOLADE vi har i Norge! // I have realised what an amazing and GOOD chocolade we have in Norway! The BEST! 

Jeg kan gjøre denne listen enda lengre, men jeg er redd for at dere kommer til å miste interessen etter hvert.. Det jeg egentlig ville si er at jeg føler jeg virkelig har modnet og endret meg på mange måter mens jeg har vært her i USA. Måten jeg ser på ting idag, er annerledes enn slik jeg hadde sett på de samme tingene 4 måneder siden. Jeg skjønner nå hvor godt jeg har det i Norge! Ikke det at jeg ikke har det godt her i USA, for det har jeg virkelig! En del av meg skulle ønske jeg kunne bli her for alltid, dra på collage i New York, være med vennene mine og familien min her og bare leve den amerikanske drømmen. Men en annen del gleder seg masse til å komme hjem igjen og se familien min og vennene mine igjen! Gi alle sammen en svær bjørne klem og bare aldri dra fra dem igjen! Jeg gleder meg til å bli RUSS (!), fullføre videregående, søke meg inn på et universitet og få meg en deltids jobb så meg og vennene mine kan dra på mange kjekke turer rundt om i Europa! // I could do this list even longer, but I am afraid you would loose interest.. What my point was, is that I feel like I have somewhat matured and changed in a lot of different ways since I have been living here in the US. The way I look at things today, is different then what I would have done, just four months ago. I have realised how good it is to come from a small country like Norway. Not that I dont like it here in the US! Because I really, truly love it here! A part of me wishes I could stay here forever! Go to a collage in New York City, keep my friends here in Oklahoma and my familiy of course, and just live the american dream! But another part of me is so excited to see my friends and family back home and just give them all a huge hug! I am really looking forward to being a «senior» or a «Russ» (norwegian name) with my friends and just party the last year of high school away (you americans should really google «russ», read and just see what you are missing out on! Haha jk, no, Norway doesnt have a bunch of cool stuff about it, but it sure does have THE best Graduation!) I am looking forward to finishing high school, getting in to a university back in my hometown and just take a rodetrip through Europe with my friends! 

Skjermbilde 2012-12-16 kl. 13.07.32

Men nå sporer jeg litt av tema her! Saken er at etter bare 15 dager har jeg et halvt år igjen her i statene! Et halvt år på å være masse med vertsfamilien min, men også med vennene mine ! Jeg har et halvt år på å oppleve alt hva Broken Arrow har å by på før jeg må si farvel til alt som nå har blitt kjent og kjært her, og dra tilbake til et liv som har stått på pause denne tiden jeg har vært borte. Halve 2013 kommer jeg til å tilbringe med alle mine kjære her i statene og halve 2013 kommer jeg til å tilbringe med alle mine kjære hjemme i Norge! Og gjett om tiden kommer til å gå fort!! // I have totally gotten of the theme here now! What I was gonna say is that I have been in the US for half a year, after just 15 days! I have one half year left to spend a heck of a lot of time with my hostfamily, but also with my friends ! I have half a year to see and experience everything BA has to offer before I have to say my final goodbyes to everyone and everything that has become so familiar and homie, just to go back to a life that has been paused for a whole year while I have been here in the states. Half of 2013, I will spend with all my loved once here in the US, and next half I will spend with my loved once in Norway! And you can bett that the time is gonna fly by way to quickly! 

Husk å legge igjen en kommentar, så skal jeg legge ut julebilder av huset snart ! //Remember to leave a comment bellow, and I will do my best to upload christmas photoes of the house soon! 

-Ajla R.

3 thoughts on “«Change your thoughts and you will change your world»

  1. Helt enig med deg ångående listen din !! 🙂 flott innlegg !

    Savner deg ! og gleder meg til å se deg i hawaii !! forhåpentligvis ( krysser fingrene) og være russ med deg 😛 ja vis bilde av huset ditt med dekorasjonene 🙂

    • Haha bra du er enig! ❤
      Aww Yasmina! MIss you ! :* Og ja HAWAII!! jeg vil, jeg vil, jeg vil!!! Og RUSS! fyyyy som jeg gleder meg! Og jess det innlegget kommer snart også 😉

  2. Jeg kan se hvordan du har modnet bare når du skriver her og når jeg snakker med deg. Vi i Norge lever i en bobble hvor vi kun tenker på oss selv og ingen andre rundt den bobblen. Vi er utrolig heldige slil vi har det i Norge, men i den bobblen så klarer vi ikke å se det. Vi har fantastiske foreldre, som alltid er der for oss. Selv om de maser, og maser så er det for at de er glAd i oss, for at de bry seg om oss, men eneste vi ser er masingen. Men vi ser ikke tanken bAk det. Men du har sprukket den bobblå og innsett hvor heldige me er som har så flotte foreldre, flott land, venner og alt annent. Og dette er ting vi tar for gitt! Men en dag så kommer vi ikke til å ha alt det der og da er det viktig at vi nyter tiden sammen med kjente og kjære. Vi må være mer takknemelige for det vi har, og for alle mulighetene vi har får å gjøre drømmene våre til virkelighet, og dette er 2 personer som skal ha all æren for det er mamma og pappaene våre! Det er de som er grunnmuren i alt vi gjør og vi bør vise mer takknemelighet enn det vi har gjort for alt det de gjør for oss! Veldig bra skrevet og eg e glad for at du har sett en del ting som du har tatt for gitt, for det er det mange som gjør. Lykke til videre ❤

Hva sier du ? :)

