Telefonsamtale, infomøte og te

Jeg får vel begynne med det minst viktige temaet i dag, og ja det er te! Jeg har blir helt avhengig av å drikke te i det siste! Rød te, svart te, grønn te, is te. Burde vel egentlig reist til Stor-Britannia jeg ? «Do you want a cup of tea?». Haha, ja her har vi min dårlige humor…

Ellers var jeg i helgen på informasjonsmøte med Explorius. Jeg hadde den beryktede SLEP-testen (hvor jeg skårte 66 av 67 poeng–wohoo!!) og ellers møtte nye utvekslingsstudenter, og fikk MASSE nyttig info! Og jeg som trodde dette møtet var helt unødvendig!  Vel dette var programmet for dagen

  1. SLEP-test
  2. 1t og 30 min pause
  3. Infomøte begynner
  4. 15 min pause
  5. Infomøtet fortsatte
  6. 15 min pause
  7. Infomøtet fortsatte
  8. Ferdig

1. SLEP -Testen

Det første vi gjorde da vi kom til Edward Grieg Hotel, var å finne en ledig plass i «møtesalen». Testen var delt inn i to deler, en lytte test og en lese test. I lyttetesten  skulle vi for eksempel  høre forskjellige setninger mens vi så på et bilde. Vi skulle da krysse av for enten A,B,C eller D etter hvilken setning som best beskrev bildet. Denne delen var utrolig lett med tanke på at det var helt tydelig hvilken setninger som passet inn.

Eksempel:

A: The woman is wearing a pink dress

B: The girl has pink nailpolish

C: You can only see the girls back

D: The teenager is wearing black shues.

Skjønner du poenget? Ganske lett, ja.

Skrive delen var forsåvidt lett på de første spørsmålene men ble litt vrien mot slutten etter som de brukte avanserte ord som jeg ikke engang forstår hva er på norsk. Alt i alt gikk testen ganske fint – som jeg sa skåret jeg jo tross alt 66 av 67 poeng!

2. I Pausen laget jeg meg en kopp te og spiste vannmelon. Jeg og vennene mine satte oss ned og etter hvert kom flere utvekslingsstudenter bort og satte seg ned ved siden av oss. Vi snakket om utveksling, skolene våre her i Bergen og ble rett og slett litt bedre kjent. Vi satt vel i over en time og bare snakket og ventet på at infomøtet endelig skulle begynne og foreldrene våre skulle dukke opp.

3. Nå var tiden endelig inne for å finne seg en plass inne i møtesalen. Salen ble fort fylt opp av glade og spente utvekslingsstudenter. Representantene for organisajonen, Anne, Leoni og Mariann, introduserte seg selv og møtet begynte. Vi fikk info om Soft Landing Campen i New York City, sikkerhetskontrollen på flyplassen og generelt hva som kom til å skje fremover.

4. I andre pause, laget jeg meg min andre kopp med te… og 3… og en kopp caffe med fløte… Jeg satte meg ned og snakket videre med utvekslingsstudentene mens foreldrene gikk rundt og snakket seg i mellom

5. Nå var det tid for del 2 av infomøtet. Vi fikk vite om visum søkingen, stipend, og hvordan vi skal møte opp og få time hos Ambassaden i Oslo. Anne, som hadde vært en utvekslingsstudent et par år tidligere snakket om sine erfaringer, og vi ble koblet opp på skype med en gutt som i dag bor i South Carolina, i grensen til Florida. Vi fikk høre både koselige og morsome historier fra de to utvekslingsstudentene.

6. Det var tid for den 3. og siste pausen, og gjett hva jeg gjorde? Laget meg en kopp te, vel! I pausen snakket jeg enda litt mer med noen utvekslingsstudenter før vi igjen gikk inn i salen.

7. I den siste delen av informasjonsmøtet fikk vi vite litt forskjellig informasjon når det kom til hva vi måtte gjøre om noe gikk galt. De advarte oss mot grunner til at vi kunne bli sendt hjem og leste opp reglene sine som blandt annet var : ingen drikke, røyking, snusing eller form for rusing. Ingen «seksuelle omganger», som de så pent kalte det. Ingen kjøring av bil uten kjørelærer (Dette er bare noen av reglene). Etter dette var infomøtet over og de ansatte ønsket oss en masse lykke til i USA, Japan, Australia eller hvor enn vi skulle.

Dette var alt jeg hadde å si om infomøte!

I dag kom endelig telefonsamtalen jeg så lenge hadde ventet på! Explorius ringte endelig for å bekrefte plasseringen min i Oklahoma ! Mobilen min ringte midt under en engelsktime og da jeg skulle ta opp mobilen for å slå av telefonen så jeg det beryktede «explorius» nummeret 3141****. Jeg ble så giret og spent men samtidig så nervøs at jeg reiste meg rett opp og sa til læreren at jeg MÅTTE MÅTTE MÅTTE ut og ta denne telefonsamtalen! Jeg gikk raskt ut på gangen og svarte. På den andre enden satt Mariann og gratulerte meg med Vertsfamilie i Oklahoma. Jeg viste jo så klart allerede om familien, men bare tanken på å endelig få den offisielle beskjeden om at NÅ hadde jeg fått en plass å bo til neste år fikk meg til å smile fra øre til øre og skjelve som bare det.

Slenger ved et bilde av meg og lillebror med røde øyne og hender fulle av maling

Da jeg la å røret og kom inn igjen i klasserommet var jeg så skjelven og glad at jeg glemte at jeg bare for noen minutter siden hadde klagd over hvor sulten og syk jeg var! I flere minutter sto jeg og stirret på mailen min og oppdaterte siden minst hvert sekund til endelig! Endelig fikk jeg mailen jeg så sårt hadde lenktet etter. Mailen som inneholdt alt av informasjon jeg trengte om familien, område representanten, regional representanten og ikke minst skolen ! Jeg lesre samme mailen sikkert hundre ganger, om og om igjen! Jeg var så utrolig giret!

Dessverre har jeg enda ikke fått all informasjonen etter som jeg også skulle få bilder og mer info om familien (selv om jeg vet det meste fra før). Mailen som inneholder dette, vil ICES sende til meg i løpet av få dager.

Sp; Har det skjedd noe spennede med deg i det siste da?

-Ajla R.

3 thoughts on “Telefonsamtale, infomøte og te

Hva sier du ? :)

