We can´t feed the poor..

but we can found a war?

I går hadde jeg overnatting av en fantastisk jente som heter Kristine, og vi

 endte opp med å se en film som heter Blood Diamond (med Leonardo DiCaprio). Etter at filmen var ferdig satt vi begge igjen med tanker om hva for en grådig verden vi lever i. Hva filmen handler om, får dere lese om selv, og jeg anbefaler alle virkelig å se den! Temaet er barnesoldater, terror og diamantgruver/slavedrift i Afrika. Familier blir splittet og unge gutte barn blir hjernevasket av lederne sine. Terroren og redselen som foregår er overvelmende, og jeg kunne aldri forestilt meg å leve slik som de gjør.

  • Viste du at over 250 000 (!) barn lever som barnesoldater for regjeringen og protestgrupper? 
  • Viste du at USA bruker mer penger på forsvaret i løpet av 7 minutter, enn Antigua og Barbuda bruker i et helt år?
  • Viste du at flere menesker døde i løpet av 4 timer i 2. verdens krig, enn det gjorde 11. september 2001 i NYC?
  • Viste du at Island ikke har noen form for militær?
  • Viste du at den gjennomsnittlige kriger i vietnam-krigen bare var 22 år?
  • Viste du at ca. 58 100 personer døde under vietnam-krigen?
  • Viste du at i 2010 skjøt Amerikanske soldater på Afganistanske borgere, bare på gøy?
  • Viste du at over halvparten av USAs borgere er i mot Krigen mot  Afganistan?
  • Viste du at Barak Obama nå har startet å trekke tilbake troppene sine ut av Irak og Pakistan?

Hva godt får du ut av en krig? Hva vinner du? Litt ekstra jord? Et par nye borgere du må mate og ta vare på? Er det virkelig verdt å ødelegge det du allerede har av land? Å drepe de borgerne du allerede har? Er det virkelig viktigere å investere i våpen, enn å mate og gi husly til folket ditt? Å skape et større hat i verden enn det det allerede er? Å skille mennesket lengre fra hverandre?

For meg er krig helt meningsløst. Det finnes kun 3 hovedgrunner for hvordan krig mellom land eller folk oppstår, religion, penger og makt.  Det finnes kun 3 egoistiske grunner til å få folk i mot hverandre, så regjeringen skal få det litt bedre, så landet skal få litt mer «respekt».

Mennesker i dag lever for å provosere andre. Pressen elsker å tøye grensene, og de tar det gjerne for langt for å skape en story. bare i Nord-Irland var det store opptøyer og flere mordauksjoner som skjedde på grunn av religions forskjeller der landet var delt i Protestanter og Katolikker. I midtøsten er religion også enn stor grunn til krig, hvor Jøder og Muslimer kriger mot hverandre.

Det verse med hele saken er at både kristendommen, islam og jødedommen har nøyaktig det samme opphavet. Religionene har så uendelig mange fellestrekk at jeg ikke engang vet hvor jeg skal begynne. De 3 religionene bygger på fred, kjærlighet, mennesket og Gud. Budskapet i alle religionene er fred og kjærlighet. Gud sa at ingen utenom han selv får lov til å dømme andre. Muslimenes verste synder er å drepe andre og seg selv. Jesus elsket alle skapninger like mye; menn, kvinner, dyr, barn, planter. Han skilte ingen fra hverandre; homofile/hetrofile, menn/kvinner, barn/voksende.

Du vil ikke finne en eneste religion som støtter krig, hat og mord. Aldri vil du se en hellig bok der det står at DU har rett til å dømme andre. Du skal se dine egne feil, før du frempeker andre sine feil. Likevel har vi mennesker lagt på oss ansvaret i å bestemme hvem som er mer verdt; vi bryr oss ikke om stakkarslige barn og voksende sulter og jobber dag og natt for at vi skal få en ekte diamant på forlovelsesringen, for at vi skal kunne drikke en kopp kaffe hver morgen, for at vi skal kunne kjøpe den fine silkekjolen for flere 1000 kroner. Vi sier at vi bryr oss og at vi vil hjelpe, men vi gjør ikke noe med det. Alt vi har er ord, ord uten handling, ikke noe mer.

Poenget mitt er at vi kan ikke forvente at fattigdom, sult og krig skal ende dersom bare en liten gruppe mennesker gjør noe. I Norge, USA, England, og ja så å si hele Europa har vi noe som heter yttringsfrihet. Vi kan si hva vi vil og mene hva vi vil. Vi skal IKKE utnytte denne muligheten med å spre hat. Media skal ikke si at alle muslimer er sånn og sånn når sannheten er at terroristene som er med på terror handlingen bare består av 1 % av shia-muslimer, som igjen bare er 30% av alle muslimer i verden! Resten av oss muslimer, Shia, Sunni eller hva for noe annet, er fredelig, vi støtter terrorhandlingene like lite som kristne, buddhister og hinduister gjør.

Som sakt tidligere liker media  og provosere, de la ut karikaturtegningene til Muhammed, selv om de vet at avbilding av guder og profeter i Islam er forbudt. Men så igjen overreagerte mange muslimer og de tok til vold og flaggbrenning. Begge sidene i denne saken var skyldig på sin måte. Media krenket islams tro ved å presse bildene, og de muslimene som protesterte, valgte å gå frem på feil måte. Muslimene kunne protestert på en fredelig måte, ved å klage og bruke ytringsfriheten ved å si hva de mente, i stendet for å overreagere.

Barne soldater!

I u-land som Uganda, Sør-Afrika og andre fattige land, blir barn helt ned til 9 års alderen tatt inn for å opplæres til å krige, drepe og bli «gode» soldater. Disse barna blir fratatt sin barndom, de blir missbrukt på det groveste, noen også seksuelt, de blir bokstavligtalt hjernevasket til å tro at det gjør det riktige ved å kjempe for landet sitt.

Har tanken noen gang krysset deg at regjeringen i land sitter helt trykt inne i kontorene sine, spiser seg feite og går med Armani klær, mens de sender soldater ut i en krig som ikke engang er deres egen. Sivile menn og damer, pappaer og mammaer, sønner og døtre, søstre og brødre blir trent opp til å drepe medmennesker. Soldatene som kommer hjem fra krigen, er ofte mentalt syke etter alt de har opplevd og sett, flyktninger må rømme fra sine kjøre hjem, fra sitt land, bare for å bli nektet tilgang i et annet land.

Jeg mener at hvis land først skal krige, uansett hvor idiotisk grunnen er, så bør også presidenter, politikere, keisere og andre mennesker med makt, bli sendt inn i krigen, i stedet for å gjemme seg i sine trygge og varme hjem i hovedstadene. Skal noen først bestemme at sivile mennesker skal kjempe en krig som ikke egentlig angår dem, bør også lederne være med. Ingen president, keiser eller politiker har rett til å bestemme hvem som skal dø eller ikke. Ja, folk melder seg frivillig inn for å tjenestegjøre i krig, men de aner ikke hva de melder seg inn på. Skal det virkelig være en rettferdig krig, så burde George Bush, Osama Binladin og gjerne Aleksander Breivik bli plassert på en egen liten øy, hvor de kan bombe, skyte og drepe hverandre om de vil. De tror tross alt de har rett til å bestemme hvem som skal dø eller ikke, så hvorfor kan de ikke ta det seg i mellom, i stedet for å starte en krig som aldri tar slutt? Hvem vet? Kanskje de til og med hadde overasket oss og komt med en fredelig ordning uten å ty til blod og vold.

Når situasjonen gjelder deg selv og ditt eget liv, er du ikke lenger like tøff i masken. Det er da du begynner å vurdere fredlige ordninger, så du selv ikke skal trenge å dø i en blodig krig. Tenk hvor anderledes utspillet i andre verdens krig hadde vært om Churchill, Hitler, Stalin og andre «ledere» møttes i samme rom, i stedet for å sende soldater inn for å drepe og terrorisere. Bare tenk hvor mange liv som hadde blitt spart! Folk er feige, sånn er det nå, og sånn vil det alltid være. De i makten vil aldri selv gå inn i krigen og få hendene sine skittene. De sender andre for å gjøre jobben. Det er i et slikt samfunn vi lever i.

Tenk om det bare var mulig å få alle soldater til å boikotte krigen. Hadde det ikke fantes soldater, hadde det ikke fantes krig. Dette kommer nokk aldri til å skje, men klarer jeg å endre en persons mening i mot å tjenestegjøre i krig, da føler jeg at jeg har gjort NOE riktig! Klarer jeg å endre en persons mening til å mene at alle er like  mye verdt, uansett etnisitet, religion, meninger eller seksuell legning, da har jeg gjort min jobb.

Jog jeg kommer til å tjeneste gjøre minst 1 år i Sør Afrika for å hjelpe fattige barn og ungdom. Jeg kommer til å melde meg inn i Røde Kors, UNISEF eller lignende, så snart jeg fyller 18 og er hjemme igjen fra USA, og jeg kommer til å prøve å gjøre en forskjell når det kommer til barn, ungdom og sult. Jeg kan ikke gjøre dette alene, og jeg håper flere vil være med meg i å støtte svake i verden vår, jeg håper flere vil velge å hjelpe andre, om det så bare er å donere klærne dine til Fretex eller å donere en 200 lapp når børse bærerne kommer på døren. En liten forskjell her og der, vil tilslutt gjøre en forskjell verden over. I dag har vi muligheten til å mate jordens befolkning, men regjeringen velger å investere pengene våre i våpen, krig og utslipp av CO2 ved fremstilling av atomvåpen, olje og gass. Vi lever i Norge, som er kåret til verdens BESTE land å bo i av FN, og vi KAN gjøre en forskjell bare vi vil!

Rasisme eksisterer ikke hos et barn, derfor bør det heller ikke eksistere hos et voksent menneske. 

Jeg har sterke meninger mot ting, og jeg vet at mange kommer til å være uenig i det jeg skriver, de kommer til å se på meg som en naiv unge som ikke vet hva jeg snakker om, de kommer til å mene at jeg tar feil, og ja det kan godt hende at jeg gjør det, men det endrer ikke synet mitt på verden, det er en slik jord vi lever på, og jeg vil prøve å gjøre en forskjell, om det så bare er for folk rundt meg!  Jeg hater ingen, jeg er ikke ute etter trøbbel, men jeg kommer til å si akkurat det jeg vil. Nå er det du som må bestemme deg på om du ønsker å høre på meg eller ikke.

Sv; Hva mener du om krig? Religion? Likestillig? Barnesoldater?

-Ajla R.

3 thoughts on “We can´t feed the poor..

Hva sier du ? :)

