Ukene

Har du noen gang følt det slik at dagene går i ett? Du står opp på mandagsmorgen, trøtt og sliten, døgnrytmen er helt på trynet. Du drar deg selv ut av den varme gode sengen, og tvinger i deg litt frokost før du gjør deg klar og løper til skolebussen. Du prøver å følge med i timene, men øynene bare faller igjen. Minuttene går sakte, og du vil bare komme deg hjem.

Når skoledagen endelig er over, og du endelig har komt deg hjem, trøtt og sliten. Venter lekser, innleveringer og øvinger til prøver på tur. Du klarer alikavel ikke å konsentrere deg, og ender opp med å gjøre alt annet enn det du burde gjøre. På kvelden lover du deg selv å legge deg tidlig, men ender opp med å gå i sengs langt over middnatt.

Slik fortsetter dagene; tirsdag, onsdag, torsdag, fredag. Når skolen endelig er ferdig, fredags ettermiddag, drar du kroppen din med deg hjem, for så å å komme deg ut av huset, eller ha noen venner over hos deg selv. Du er våken til langt på natt, og slik fortsetter det på lørdag også. Det er disse to dagene som holder deg gående resten av uken, da vet du at du kan bryte litt vekk fra virkeligheten. Søndagen våkner du lenge etter klokken 12, du drar med deg de trøtte beina ned til kjøkkenet for å få i deg litt mat. Uansett hvor lenge du sov til neste dag, er du like trøtt som allltid. Du gjør leksene du har fått til mandag å gjøre, og igjen ender du opp med å legge deg alt for seint.

Slik fortsetter det. Dag etter dag. Uke etter uke. Måned etter måned. Vi har i dag fått et bestemt mønster i dagliglivet som vi hele tiden følger. Jeg vil bryte ut av denne «daglige»  sirkelen. Det er derfor jeg har valgt å bli utvekslingsstudent. I 10 måneder skal jeg leve i et helt nytt land, jeg skal oppeleve en ny kultur og få en helt ny daglig rytme. Hver dag vil komme med nye utfordringer og nye kunnskaper. Jeg kommer til å gå på en amerikansk high school, med en helt ny timeplan, etter skolen vil jeg gå på noen form for «after school activities», jeg kommer til å være med på forskjellige skolekamper, og jeg kommer til å ta del i livet til en helt ny familie og helt nye venner.

Om bare 7 måneder reiser jeg fra alt som er nært og kjært her i Norge, til ett nytt land veldig ulikt det jeg er vandt til. Jeg både gruer og gleder meg på en og samme tid. Det blir skremmende å ikke ha «sikkerthetsnettet» av venner og familie rundt meg, men jeg kommer også til å få så mye ut av dette året jeg ellers aldri hadde gjort! Nedtellingen er begynt, og det er BARE 7 måneder til jeg står på flyplassen i Bergen og sier hadet til mine kjære. Det er BARE 7 måneder til jeg lander på amerikansk jord, helt aleine, i en ukjent verden.

-Ajla R.

Sp; kjenner du det igjen i det jeg skriver?

Sp; Skal du på utveksling?

3 thoughts on “Ukene

Hva sier du ? :)

