The American Dream!

Jeg hadde en spørsmålsrunde for ikke så lenge siden, og da spurte noen dette:          Kan du fortelle litt om din drømmesituasjon i USA? Sånn hva slags familie du vil havne hos, hvor du vil, hva slags by du vil til, ossen sport du vil være med på og sånn? Og siden jeg svarte at jeg skulle lage et innlegg om dette seinere, tenkte jeg at jeg får lage det nå?

Jeg tenker mye på hvordan livet mitt i USA vil være, og jeg vet enda ikke hvor jeg skal eller hvem jeg skal til. I søknaden valgte jeg 3 «ønskesater:

  1. Arizona
  2. Nevada
  3. California

Jeg valgte disse statene fordi jeg håper på å komme meg lengst mulig vekk fra det norske kalde klimaet. Jeg vil også oppleve et helt nytt miljø og en ny type natur. Store deler av disse statene består nemlig av ørken, og dette er noe som virkelig fascinerer meg! Uten om dette, spiller det egentlig ikke noen rolle hvilken stat jeg kommer til, så lenge folkene der er snille og kjekke.

Jeg håper på å komme til en familie som virkelig lar meg oppleve den amerikanske kulturen. Både det tradisjonele som Halloween, Thaksgiving, Christmas, New Years Eve, Valentines Day og Graduation. Men også den mer «ungdommelige» siden av USA. Altså at jeg får gå på Homecoming, Prom, home games, away games, fester/festivaler/andre samlinger. Jeg kan gått ha noen regler og curfue og sånt, men jeg håper jeg får være med venner, gå ut og gjøre det meste av hva USA har å tilby. Jeg håper også at jeg får opeve Spring Break og at familien stoler nokk på meg til at jeg får ha det litt gøy.

Familien må gjerne ha egne tradisjoner som filmkvelder, BBQ, familiemiddager, ut å spise eller finne på andre kjekke ting. Målet mitt i USA er jo ikke bare å bli kjent med ungdommene og bare løpe rundt om i landet, men også å bli kjent med en ny familie som jeg vil holde kontakt med livet ut.

Selvfølgelig håper jeg på å bo på et suburb sted. Altså et slikt koselig nabolag en ser på filmer og tv-serier (Frustrerte Fruer). Jeg håper nabolaget er veldig koselig og velkommende, og at de har et godt samhold.

Jeg ser for meg et typisk amerikansk nabolag med BBQs,  festivaler, garage sales og andre sosiale get-togethers. Jeg ser for meg at til halloween er hvert eneste hus overpyntet med skumle kister, skjeleter, heksegryter, gresskarhoder og spøkelser, og at alle barna går rundt i søte kostymer mens de voksende deler ut snop. Til jul skal husene selvfølgelig være overpyntet med lys, juletrær, nisser, reinsdyr og gjerne en slede her og der. Alt skal være over the top!

Skolen min skal selvfølgelig være en typisk High School. Den skal være gigantisk, gjerne med sånn 3000 elever og med en fotball- bane bak skolen. Rundt om inne i skolen skal det være hengt opp skoleflagg der logoen til fotballaget er avbildet. Ene veggen skal være full av trofeer skolen har vunnet gjennom årene, og selvfølgelig må vi ikke glemme skapene som skal dekorere hver eneste vegg i gangene. Rundt om skal det også være drikkefontener! Noen tv-skjermer må også pryde veggene, hvor rektor hver morgen skal holde en tale om «team spirit» og hvor viktig det er å oppføre seg pent.

Lunsjrommet skal være stort med mange borer og benker. Her ser jeg for meg at folk henger veldig i qliquer, cheerleadere og football jocks et sted, skatere et sted, emoer, kunstnere, geeks osv skal ha egne bord.

Utenfor skolen skal det være en stor parkering fylt med biler og selvfølgelig : gule skolebusser. 

I fritiden ka jeg godt tenke meg å drive med Cheerleading. Ellers ville jeg gått på en annen type dans, tennis, yearbook editor og kanskje newspaper?

Jeg forventer litt at folk skal være nyskjerrige på meg som utvekslingsstudent, og at det kommer en del dumme spørsmål som:

  • Har du sett en isbjørn?
  • Er det ikke der det er natt hele året?
  • Spiser dere med gaffel?
  • Har dere biler?
  • Har dere mikrobølgeovn?
  • Er Norge på øst/sør/nord/vest siden (i USA)?

Egentlig har jeg et veldig stereotype bilde i hodet mitt av USA. Jeg tror nokk at jeg blir litt skuffet når jeg kommer dit, og ser at det ikke er slik jeg håpet på, men jeg gleder meg allikevel. Vi satser på at dette blir et av de beste livene i året mitt 😉

-Ajla R.

Sp; Hvordan ser du for deg USA/amerikanere?

13 thoughts on “The American Dream!

  1. Kan du være så snill å svære meg på dette spørsmålet: Har også tenkt å ta et utvekslingsår senere i livet, går i 9ende nå. Men lurer virkelig på hvilket program du reiser med? Altså hva heter det «firmaet» du valgte, og hvorfor akkurat det?

    – Kan du svare på min blogg eller send svarer til mailen min: jarani97@hotmail.com … Eller send meg linken til dette innlegget der du har svart :)<3

  2. elsker dette innlegget! du beskriver det på akkurat samme måte som jeg vil oppleve amerika! tenker med engang på sånne typiske amrikanske tv-serier som one tree hill for eksempel:) vurderer selv å ta et år i usa neste år kanskje, men det er vel kanskje for sent?

  3. du kommer til å bli skuffa.. så inni helvete også.. sorry ass, men det er faktisk ikke slik det fungerer! jeg er utvekslingsstudent nå, og jeg går på en veldig liten skole. det er school spirit og sånn her, men ikke i den skalaen du beskriver! det er ikke noe automatikk at du kommer til en suburb, flott nabolag som i DH eller en gigantisk skole. ville bare advare deg om det, slik at du ikke blir skuffet;) truth is, du blir skuffa uansett fordi du mest sannsynlig ender opp i ingenmannsland..

Hva sier du ? :)

