Lånekassen, stipend og jobbsøking

I dag stakk jeg innom Lånekassens kontor i Bergen. Der snakket jeg med en utrolig hyggelig dame som hjalp meg utrolig masse.

Hvorfor var jeg hos Lånekassen? Jo, det programmet jeg reiser med på utvekslig koster ca. 170 000 kr! Ja, det er utrolig masse, og det «normale» stipendet på ca. 40 000kr er ganske lite hvis du da skal betale resten selv eller med lån.

Jeg spurte litt om hvilke stipender jeg kunne få, og at jeg hadde hørt at lånekassen gav mer stipend til enkelte programmer/skoler i utlandet. Og joda, det stemte ! Det viser seg at det også skal være mulig å få opptil 85% stipend av skolepengene.

Her er eksempelt at hvis jeg må betale 170000 kr. kan jeg få et stipend på 144 500 kr! Altså må jeg da betale ca. 25 000 selv (egentlig utrolig billig) !

Uansett, damen som jobbet på lånekassen var desverre ikke sikker på om dette gjalt for det programmet jeg ville gå på. Derfor fikk jeg beskjed om å sende et brev til Lånekassen (veldig detaljert), så jeg fikk et skriftlig svar av dem. Så dette skal jeg få gjort i løpet av uken !

I dag var jeg og en venninne av meg og besøkte et treningsstudio i Åsane, Nr1Fitness (skal melde meg inn neste uke). Mens jeg var på senteret stakk jeg innom Haaland sko, hvor jeg spurte om de hadde en ledig stilling for studenter. Og gjett hva? Det hadde de! Problemet er at intervjuene er denne fredagen, så jeg må lage meg en fin CV som jeg kan gi til dem. Wish me luck people! Dette er noe jeg VIRKELIG vil (og trenger , haha)

-Ajla

Sp; Har du jobb? Hva da?

Sp; Skal du på utveksling? Hvilken organisasjon?

Sp; Gjort noe kjekt i dag da?

 

6 thoughts on “Lånekassen, stipend og jobbsøking

Hva sier du ? :)

